Et roligt nervesystem

Et roligt nervesystem er forebyggende for stress og så er det en forudsætning for at vi kan tage ny viden ind.

 

Er dit nervesystem i alarmberedskab, så er det meget svært at lære noget nyt. Et nervesystem i alarmberedskab kan komme til udtryk på flere forskellige måder:

  • Ondt i maven
  • Ondt i hovedet
  • Hjertebanken
  • Knude i brystet eller halsen
  • Følelse af uro
  • Kortere lunte end normalt
  • Være ked af det eller irritabel
  • Du kan også opleve at have tankemylder; det kan være alt lige fra at føle sig bagud med skolearbejdet, være bekymret for om man sagde noget dumt forleden, føle at man skal være mere social end man kan magte eller tusind andre ting der popper op i tankerne.

 

Tankemylder spænder ben for at du kan koncentrere dig og holde din opmærksomhed på det du gerne vil lære. Det er helt normalt at have bekymringer, det vil være umuligt at slippe helt af med dem, men fylder de på en måde hvor du bliver overvældet kan det være en ide at træne dit nervesystem til at komme i ro.

 

Hjælp dit nervesystem i ro ved at:

Ofte handler vi først når vi er blevet pressede, men det er vigtigt at lave en forebyggende indsats så du har noget at stå imod med når livet skubber til dig.

 

  • Holde pauser i løbet af dagen, hvor du tillader dit sind og din krop at komme helt ned i gear. Det kan være svært at prioritere pauser i en travl hverdag, men det vil gøre en kæmpe forskel for dit nervesystem.
  • Trække vejret dybt ned i maven flere gange om dagen.
  • Sove nok og godt
  • Komme ud i naturen og i dagslys. Studier har vist at blot 20 minutter gåtur i et grønt område sænker niveauet af stresshormoner i kroppen.

 

Søvn, mad og bevægelse

Vi er mere end bare vores hoved. Og selvom det meget føles som at det mest er vores hoved der er på arbejde når vi er i skole, så er kroppen mindst lige så vigtig. Husk at tage dig af din krop, så du er udhvilet, har fået spist og ikke mindst bevæget dig (det kan være en gåtur eller cykle hver dag).

Vi er blevet opdraget til at undertrykke vores egne behov for at passe ind i klasserummet og sådan som vi er opdraget til at læring ”ser ud” det er noget med at tie stille, blive siddende på sin plads til at der er pause osv. Men i virkeligheden siger det at man sidder stille ingenting om hvor meget læring der kommer ind i hovedet. Det kan være at du har mere brug for at stå op, det kan være du er sådan en der skal sidde og tegne imens, eller har brug for at sige tingene højt selv før at du kan lære noget.

Træn dig selv i at mærke dine behov og øv dig i at imødekomme dem

Det kan være at din krop eller hoved har brug for en pause, noget at spise, frisk luft eller noget helt fjerde. Træn dig i at kunne mærke din egen krop, hvad kalder den på, hvad har du brug for? Alt for ofte okser vi bare derudaf med skolearbejdet uden hensyn til kroppen. Men den er vigtig at tage hensyn til hvis du skal lære noget nyt – og ikke mindst have forudsætningerne for at blive ved med at kunne lære nyt resten af livet, så du ikke brænder ud.

Hver dag er forskellig

Hver dag er forskellig og vi har forskellige ting med os ind i undervisningen. Det er jo ikke sådan at vi efterlader hele vores privatliv ved indgangen til skolen, og så først tænker på det når vi går ud igen. Så det kan være at der er tanker der fylder .. andet .. forhold i dit private liv der larmer? Måske har du lige oplevet noget voldsomt, måske fylder kærlighedslivet, eller noget med dine venner eller forældre. Det betyder alt sammen noget for hvordan du kan lære noget den dag….