Karakterer skaber stress og mistrivsel
Vi kan alle sammen læse i medierne at unge føler sig pressede og stressede som aldrig før. Helt konkret kan det føles som at der er enormt mange krav og forventninger til hvordan man skal leve sit liv.
Børne- og ungdomsministeriets undersøgelse fra 2019 om trivsel hos gymnasieelever, viser at halvdelen af eleverne tit eller meget tit føler sig pressede på grund af karakterer, og 41 % føler sig direkte stressede. Det er rigtig mange! Så hvis du kan få ondt i maven når du skal lave en aflevering, eller hvis du kan genkende at blive mere lettet over at få et 12-tal end at blive glad, så er du ikke alene.
Undervisningen bliver et præstationsrum i stedet for et læringsrum
Karakterer kan have den effekt at det der skulle have været et træningsrum for at lære, hvor man (selvfølgelig) er begynder, laver fejl og ikke kan stoffet til fulde, bliver til et præstationsrum hvor det netop gælder om at skjule alle sine fejl og kun vise den kloge og vidende side frem.
Karakterer modarbejder undervisningen som et sted hvor man skal lærer og drejer fokus hen på præstation og bedømmelse. Som begge er rigtig dårlige ingredienser når man skal til at lære og forstå noget nyt.
Følelsen af at din arbejdsindsats bliver overset, og du bliver demotiveret
Hvis du har fået en uretfærdig karakter kan det være at du føler at alt det arbejde du har lagt i faget ikke bliver anerkendt. Mange får følelsen af at ens arbejdsindsats er blevet overset. En uretfærdig lav karakter kan gøre at man føler sig demotiveret i faget, for hvorfor ligge en stor indsats hvis det alligevel ikke bliver anerkendt af læreren?
Karakterer kan også gøre at du vurderer hvor god du er ud fra den karakter du har fået. Og ens selvforståelse kan blive kogt ned til hvordan det går på karakterbladet ……
Hvorfor bruger vi overhovedet karakterer og hvad er konsekvensen af det?
Karakterer giver en hurtig og overordnet grovsortering af elevers faglige niveau. Selv hvis man får en forkert eller misvisende karakter, kan man argumentere for at det overordnede billede er retvisende. Fordi man nogle gange får en for lav karakter og en anden gang en for høj, så i det store billede går det ud på et … men det fjerner ikke den virkelighed at læringen i den grad bliver forstyrret af fokus på præstation. I sidste ende bruger vi karakterer til at sortere hvem der kan komme ind på hvilke uddannelser. Det er den metode vi bruger fordi den er billig og effektiv. Men er den god? Den er muligvis effektiv på nogle parametre, men den giver sørme også en masse følgeeffekter af højt niveau af stress blandt gymnasieelever, og dårligere betingelser for et sundt læringsmiljø i undervisningen.
Fem råd til hvad du kan gøre hvis du føler du er ked af den karakter du har fået
- Tag en snak med din lærer, hør hvad der ligger til grund for karaktereren og gør opmærksom på at du er uenig og hvordan det får dig til at føle.
- Husk på at karakterer ikke kun siger noget om din præstation og faglige formåen, men i høj grad også siger noget om den person der giver karakteren – altså din lærer. Det kan være at din lærer havde travlt, ikke har tid nok i undervisningen til at lave en grundig vurdering osv. Man kan hurtigt tænke at det ikke er godt nok, og at det er en dårlig lærer … men det er stadig en vigtig parameter man skal tage med så karakteren ikke ”smutter ind under huden på dig” …
- I arbejdslivet findes der et begreb der hedder at ”lede opad”. Det betyder at man fortæller ens leder hvad der virker og ikke virker for ens. Hvad motiverer mig, hvad demotiverer mig, osv. Det begreb kan man også overføre til gymnasiet. Nogle gange kan det være nyttigt at ”lede opad” i forhold til sine lærer og fortælle dem hvad man har brug for, for at kunne fastholde motivationen til faget. Det er vigtigt at have en dialog med sin lære om hvad der motiverer og giver lyst til læring. For uden motivation for at lære så lærer man ikke.
- Tal dine forældre om dit perspektiv på karakterer. Mange forældre roser deres børn for de gode karakterer. Det er velmenende gjort, men det kan have den effekt på dig at du får lyst til at få gode karakterer for at gøre dine forældre stolte. Det kan skabe et ekstra pres på din præstation og komme til at fylde på en uhensigtsmæssig måde.
- Vær mild ved dig selv. Husk på at du er meget mere som menneske end dine karakterer nogensinde kan sige noget om.